úterý 30. října 2012

Úryvky z Jablonce nad Nisou (IV.)

Co jsem si poznamenal na seminářích (skoro v syrovém stavu, jen upraveno do HTML formátu - uvažoval jsem nad tím, a tak je to asi nejjednodušší a nejpravdivější).


Marie Kinsky / feldenkraisova metoda a její aplikace v tanci / pátek 15-17 hod
Seminář navazuje tématicky na projekty z posledních let, zejména zkoušených v USA. První částí semináře byla práce s chůzí, vnímání prostoru, rychlosti a barev; dále vnímání okolí se zavřenýma očima... Hra s pohybem, vnímání těla, fixace jedné části těla a výsledná změna vnímaného pohybu...
Bylo zajímavé sledovat, jak se v druhé části semináře změnily či nezměnily pohyby tanečníků, když lektorka jednak pustila meditační hudbu, a dále k čemu se účastníci semináře nechali inspirovat, když se na taneční (cvičební) ploše objevily různé objekty (koš, taška, hrnek, role plakátového papíru) - jak se necháme vším ovlivnit...
Obdivuhodné bylo, když se lidé, kteří se navzájem neznali, dokázali o průběhu semináře i rozpovídat, když jsme si "dali krátkou diskuzi".
Na závěr jsme zkusili zajímavou věc, různorodá skupina dostala ne právě přesné zadání pohybů (ne striktně popsané), a druhá polovina sledovala a snažila se popsat dojmy a pocity a pozorování.
Akorát jsme si úplně na závěr položili otázku, zda by představení založené na této metodě pochopil divák...


Zdenka Brungot Svíteková / taneční dílna mysl v akci / sobota 10-12 hod
Ani jsme ještě nezačali, a už mi bylo jasné, že v těchto prostorách to bude o něčem jiném - dopolední seminář jsme měli na velkém sále zdejšího Eurocentra. A podmanivá zpěvná hudba hned na počátku skutečně probouzela mysl...
Postupy:
  1. Tělo na podlaze je jako těsto a lze jej všelijak masírovat o podložku, jako když se medvěd drbe o strom.Batole to tak dělá v prvních týdnech života. My nakonec přešli až do jakési fáze diskotéky v leže, ale mému tělu se nějak nechtělo dostatečně hýbat...
  2. Je zajímavé, jak se tímto způsobem odtlačování těla v leže či na všech čtyřech dá snadno rychle překonat celý sál (byť se při tom zadýchám).
  3. Pak jsme zkoušeli jakéhosi "broučka" - rytmické zvedání rukou a nohou (stejná strana, křížem, naráz), a to jak v leže, tak v stoje...
  4. Následovala obvyklá hra pohybu, chůze a běhu, po velkém sále, připomínající Brownův pohyb.
  5. A pak jsme hráli "hejna" - pět skupin se formovalo za vnímání prostoru z jednoho velkého hejna, a když se hejna sformovala, opět se rozprchla...
  6. Další, experimntem byla práce ve dvojicích, zejména s předáváním impulsů...
  7. Zkoušeli jsem "frog dancing".
  8. A na závěr jsme se ve dvojicích pohoupali zády k sobě, natřepali záda a za potlesku seminář zkončil.
Vůbec nevadilo, že si vzadu v sále hrálo dvouleté děcko a ve vajíčku spinkali batolátko :-)


Bára Látalová / tvůrčí dílna: pohyb - bytí - tanec / neděle 10-12 hod
Byť noc byla o hodinu delší, diky posunu času, mám dojem, že stejně byla nějaká krátká...
Takže seminář v odrážkách:
  • vnímání různorodé skupiny;
  • práce s těžštěm v dřepu (mnp, to se mi moc nelíbilo);
  • vnímání prostoru, předmětů a lidí při chůzi;
  • rozdíl malé a velké skupiny;
  • uvědomění si vazby: přední část těla = současnost a budoucnost, zadní část těla = minulost;
Ve výsledku jsem si na konci posledního semináře připadal stejně zmatený jako na začátku prvního, ač v mezičase tento pocit zmizel...
RKN

0 komentářů:

Okomentovat